speciaal voor kinderen

Elke gemeente heeft hulp op een andere manier georganiseerd. Hou er rekening mee dat misschien niet alle genoemde organisaties en instellingen actief zijn binnen uw gemeente. U kunt het beste eerst contact opnemen met uw gemeente. Zij kunnen u, als u zelf de juiste weg niet kunt vinden, verder helpen.

Sam& voor alle kinderen
Sam& is er voor kinderen van 0 – 21 jaar die opgroeien in armere gezinnen. Hun ouders en/of verzorgers kunnen hen ons terecht om hun kind(eren) gewoon mee te laten doen door hen bijvoorbeeld te laten sporten of een verjaardag te vieren. De ondersteuning is niet alleen voor ouders met een bijstandsuitkering. Ook ouders met werk, maar met een laag inkomen of bijvoorbeeld zzp-ers die lang zonder klus zitten komen in aanmerking. Ook ouders met schulden kunnen in aanmerking komen. Sam& is het samenwerkingsverband tussen Leergeld Nederland, Jeugdfonds Sport en Cultuur, Stichting Jarige Job en Nationaal Fonds Kinderhulp.

Stichting Leergeld
Leergeld is in het leven geroepen om schoolgaande kinderen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar uit gezinnen met minimale financiële middelen, mee te laten doen met hun leeftijdgenootjes.
Ouders of verzorgers van deze kinderen kunnen een beroep doen op Leergeld als zij bepaalde activiteiten of gebruiksgoederen voor hun kinderen niet kunnen betalen en een aantoonbaar besteedbaar inkomen hebben dat beneden 120% van het bijstandsniveau ligt.
Leergeldorganisaties in Nederland verstrekken geen geld maar middelen. Het aanbod is zeer divers. Per Leergeldorganisatie kan dat soms verschillen omdat er meer maatwerk mogelijk is door fondswerving of sponsoren.

Stichting Jarige Job
Stichting Jarige Job trakteert kinderen uit de armste gezinnen op een onvergetelijke verjaardag. Zij geven geen geld, maar een verjaardagsbox vol met versiering, traktaties voor de klas en leraren, wat lekkers voor de visite en natuurlijk een mooi cadeau. In Nederland zijn 61.000 kinderen die hun verjaardag niet kunnen vieren, omdat er thuis geen geld voor is. Stichting Jarige Job helpt deze kinderen door het geven van een verjaardagsbox t.w.v. €35,-. Hierin zit alles wat nodig is voor een echte verjaardag thuis én op school!

Bij de volgende fondsen kunt  als ouder niet zelf een aanvraag indienen. Iemand die professioneel bij uw gezin betrokken is kan dat wel, bijvoorbeeld een leerkracht, maatschappelijk werker, bewindvoerder, iemand van het wijkteam van de gemeente, schuldhulpverlener, jeugdhulp of de school of kerk.

Jeugdfonds Cultuur Limburg
Jeugdfonds Cultuur Limburg betaalt het lesgeld voor kinderen en jongeren uit gezinnen waar te weinig geld is voor muziek – of dansles, schilderen, theaterschool of een andere creatieve cursus.
Ouders kunnen zelf geen aanvraag doen. Aanvragen voor een bijdrage worden gedaan door een intermediair: bijvoorbeeld een leerkracht, buurtsportcoach, sociaal wijkteam of schuldhulpverlener.

Kinderen van de voedselbank
Stichting kinderen van de voedselbank geeft kledingpakketten uit voorzien van nieuwe kleding, nieuwe schoenen, en een aantal leuke nieuwe cadeautjes. Door twee keer per jaar nieuwe kleding uit te geven, één maal voor de winterkleding, en één maal voor de zomerkleding, kan het kind ook eindelijk eens pronken met zijn/haar nieuwe kleding. Dit is voor een kind zo’n enorme boost voor de eigenwaarde, daar heeft een kind zijn/haar hele leven profijt van.

Jeugdfonds Sport Limburg
Jeugdfonds Sport Limburg betaalt de contributie voor kinderen en jongeren uit gezinnen waar te weinig geld is om te sporten. Zij vinden het belangrijk dat alle kinderen, ongeacht hun financiële situatie, mee kunnen doen en dat er geen kind (letterlijk) aan de zijlijn staat.

Nationaal fonds kinderhulp
Kinderhulp helpt kinderen én jongeren tot 21 jaar die in ons land in armoede opgroeien. Zij vinden dat zij er ook bij moeten horen, maar helaas is dit voor een heleboel kinderen niet zo vanzelfsprekend. Kinderhulp helpt hen door simpele dingen zoals zwemlessen, een dagje uit, een fiets, opleiding, leesboek of een laptop mogelijk te maken.
Als ouder kunt u helaas niet zelf een aanvraag indienen. Iemand die professioneel bij uw gezin betrokken is kan dat wel, bijvoorbeeld een maatschappelijk werker, bewindvoerder, iemand van het wijkteam van de gemeente, jeugdhulp of de school of kerk.